Stap 5 : Laat je privé-waterafvoer keuren
- Wanneer moet ik laten keuren?
- Wie mag er keuren?
- Werkopdrachten keuringen: verantwoordelijkheden voor opdrachtgever en keurder
- Hoe vraag ik een keuring aan?
- Welke documenten moet ik klaarleggen voor de keurder?
- Hoe vul ik de inventaris in?
- Wat zijn de regels rond de keuring?
- Wat als ik geen keuring aanvraag?
- Wat wordt er gecontroleerd tijdens de keuring?
- Wat gebeurt er met het keuringsattest?
- Niet conform, wat nu?
- Wat kost een keuring?
Wanneer moet ik laten keuren?
- bij nieuwbouw of herbouw;
- als je een nieuwe, bijkomende aansluiting aanvraagt;
- als je een individuele sanering (IBA) plaatst;
- nadat een inbreuk is vastgesteld;
- bij een afkoppelingsproject voor de aanleg van gescheiden riolering op het openbaar domein, tenzij er een keuring is uitgevoerd voor nieuwbouw of herbouw die maximaal vijf jaar oud is;
- nadat herstelmaatregelen genomen zijn naar aanleiding van een voorafgaande niet-conforme keuring van de privéwaterafvoer;
Wie mag er keuren?
Al onze keurders zijn opgeleid en erkend door AquaFlanders. AquaFlanders is verantwoordelijk voor de keuringen die zij uitvoeren (www.aquaflanders.be).
Ben je ontevreden over een keuring door een (door AquaFlanders erkende) keurder? Dan moedigen we je in eerste instantie aan om in dialoog te gaan. Komen jullie er niet uit, dan kan je via de website van AquaFlanders (www.aquaflanders.be) een klacht indienen.
Werkopdrachten keuringen: verantwoordelijkheden voor opdrachtgever en keurder
Bij een keuring hebben zowel de opdrachtgever als de keurder verantwoordelijkheden. Deze staan vermeld in de werkopdracht. Beide partijen dienen deze na te komen bij een keuring.
Door de inventaris (toestellenlijst) te ondertekenen gaan beide partijen akkoord met de voorwaarden vermeld in de werkopdracht.
Welke documenten moet ik klaarleggen voor de keurder?
Voordat de keuring begint, verzamel je de volgende documenten die de keurder nodig heef. Al deze documenten dienen ondertekend klaar te liggen:
- de inventaris van de aangesloten toestellen van het te keuren systeem met bijhorende stavingstukken;
- een afwateringsplan van het te keuren systeem of afkoppelingsverslag (bij aanleg gescheiden riolering op openbaar domein-afkoppelingsproject);
- de omgevingsvergunning (bij nieuwbouw of herbouw ter beschikking stellen);
- de werkopdracht.
Wat wordt er gecontroleerd tijdens de keuring?
De keuring van de privéwaterafvoer beschermt onze waterlopen tegen vervuiling en kijkt na of het regenwater maximaal ter plaatse wordt gehouden.
De keurder van de privéwaterafvoer kijkt na of:
- het afvalwater is aangesloten op de riolering op het openbaar domein of de individuele sanering en op de correcte wijze wordt behandeld cf. de zoneringsplannen
- het afvalwater en het regenwater gescheiden wordt afgevoerd
- het regenwater maximaal ter plaatse wordt gehouden en herbruikt
Wat gebeurt er met het keuringsattest?
Je ontvangt zodra de keurder klaar is met de administratieve afhandeling van de keuring een e-mail met in bijlage het keuringsverslag, alsook een link waarmee je tot 30 dagen na de keuring de bijlagen (een kopie van uw plan en inventaris) kan downloaden. Na deze periode is dit niet meer mogelijk.
Dit keuringsattest is beschikbaar voor de watermaatschappij.
Zelf hou je samen met het keuringsattest, het uitvoeringsplan en de inventaris van het gekeurde systeem bij. Die moet je kunnen voorleggen aan het waterbedrijf voor hun controle- en inventarisatietaken.
Niet-conform, wat nu?
Een niet-conform keuringsattest toont aan dat je installatie niet conform is aan de geldende technische voorschriften. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat je installatie wel conform wordt. Doe je dit niet binnen een bepaalde termijn, dan worden specifieke procedures opgestart die je kunnen afsluiten van de openbare riolering.
Herstelmaatregelen en herkeuren
Na keuring ontvang je van de keurder een keuringsattest. Is de keuring niet conform, dan staat op het keuringsattest welke herstelmaatregelen je moet nemen om de installatie conform te maken. Afhankelijk van welke inbreuk vastgesteld is, moet deze herstelmaatregel uitgevoerd worden binnen een opgelegde termijn.
Als klant ben je verantwoordelijk om binnen deze opgelegde termijn een herkeuring van de installatie aan te vragen en dus alle herstelmaatregelen uitgevoerd te hebben.
Geen herkeuring?
Heb je geen herkeuring aangevraagd binnen deze opgelegde hersteltermijn, dan:
- krijg je bij eerste ingebruikname geen definitieve aansluiting
- of start de exploitant de aanmaningsprocedure op wanneer feitelijk gebruik gemaakt wordt van de privéwaterafvoer.
Als je al aangesloten bent op de openbare riolering, dan zijn volgende stappen vastgelegd in de procedure. Eerst stuurt de exploitant je een aanmaning. Reageer je niet, dan kan de exploitant je afsluiten … Je kan je altijd weer in regel stellen, dan word je opnieuw aangesloten.
Aanmaning
Als je de herstelmaatregelen niet binnen de opgelegde termijn uitgevoerd hebt en een herkeuring hebt aangevraagd, dan kan de exploitant je een aanmaning sturen. De eerste aanmaning is gratis en zegt welke herstelmaatregelen je moet nemen binnen welke termijn om de installatie conform te krijgen. Als je dit niet doet, dan zal de exploitant de dienstverlening beperken of schorsen.
Na de eerste aanmaning stuurt de exploitant nog een tweede aanmaning. De kost voor verlengde dossieropvolging wordt aangerekend.
Wat kost een keuring?
PRIJZEN IN EURO | |
BASISKEURING DRINKWATER OF RIOLERING (EERSTE UUR) | 159,12 (Incl 6% BTW) |
PER BEGONNEN BIJKOMEND UUR | 108,33 (Incl 6% BTW) |
KORTING GEZAMENLIJKE KEURING (EERSTE UUR) | 31,80- (Incl 6% BTW) |
HERKEURING (PER UUR) | 108,33 (Incl 6% BTW) |
OPENEN WATERTOEVOER NA KEURING DOOR DERDEN | 68,27 (Incl 6% BTW) |