Betalen
Je waterfactuur betalen via mijnPidpa
Via ons klantenportaal 'mijnPidpa' kan je makkelijk en snel je klantenzaken regelen, je kan er o.a. makkelijk je facturen betalen.
Je kan voortaan ook aanmelden met digitale sleutels zoals itsme en eID of met een beveiligingscode.
Je factuur betalen via POM
Je vindt voortaan een QR-betaalcode van POM op je papieren factuur of een handige betaalknop op je digitale aanrekening. Dankzij POM is betaalgegevens overnemen verleden tijd. Alles is vooraf ingevuld op een unieke betaalpagina. De betaling moet enkel nog bevestigd worden met een banking app of met de Payconiq by Bancontact-app. In dit filmpje legt acteur Stefaan Degand uit hoe het werkt.
Je waterfactuur betalen via Doccle
Ook de facturen van Pidpa kan je via Doccle ontvangen, betalen en bewaren.
Het principe is heel eenvoudig: je maakt een account aan op Doccle en je voegt binnen deze account Pidpa toe.
Speel op veilig: kies voor een domiciliëring
Vraag je domiciliëring makkelijk en snel aan via mijnPidpa.
Je krijgt enkel je jaarlijkse verbruiksfactuur in je (elektronische) brievenbus wanneer je een domiciliëring hebt.
Wil je ook de tussentijdse facturen graag ontvangen? Vul dan dit formulier in.
Heb je een ondernemingsnummer? Dan ontvang je sowieso alle facturen.
Is het in orde nu?
Hoe weet je dat de domiciliëring in orde is? Je eerste factuur is een:
- tussentijdse factuur: je ontvangt een brief als bevestiging.
- verbruiksfactuur: de domiciliëring staat erop vermeld.
Betaal je zelf je facturen? Hou de vervaldatum dan goed in het oog. En hou rekening met de dagen die je bank nodig heeft om de betaling uit te voeren.
Wat als je niet of niet op tijd betaalt?
Je krijgt een eerste herinnering zonder kosten.
Hou je ook geen rekening met de tweede vervaldatum op die herinnering? Dan volgt een tweede en laatste herinnering. Deze kost je 10 euro.
Betaal je nog steeds niet? Dan ontvang je een aangetekende ingebrekestelling en wordt het verschuldigde bedrag verhoogd met een bijkomende kost en met verwijlintresten (cfr. boek XIX WER):
- 20 euro voor facturen lager of gelijk aan 150 euro.
- 30 euro + 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is.
- 65 euro + 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,01 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.
Negeer je ook de vervaldatum op de aangetekende ingebrekestelling, dan sturen we jouw dossier door voor minnelijke invordering.
Betaal je nog altijd niet? Dan kunnen we, op advies van de lokale adviescommissie, je water in debiet begrenzen of afsluiten. De kosten van een afsluiting kunnen oplopen tot meer dan 500 euro.
We sluiten je water alleen opnieuw aan als :
- je het volledige bedrag betaalt;
- je een afbetalingsregeling opstart of hervat onder voorwaarden. Wanneer je water wordt afgesloten, zijn deze kosten ook voor jouw rekening.
Heb je het even moeilijk?
Kun je daardoor je factuur niet betalen? Wij kunnen jou een maand uitstel geven.
Of misschien is het makkelijker om beetje bij beetje te betalen? Dan kan je via een afbetalingsplan de bedragen spreiden. Enige voorwaarde: vraag het plan onmiddellijk aan zodra je je factuur krijgt.
Vraag een uitstel of een afbetalingsplan aan bij:
- Pidpa: vul dit formulier in.
- Het OCMW of een andere erkende schuldbemiddelingsinstelling: breng ons op de hoogte van je afspraken.
Merk je dat je je factuur niet kunt betalen? Trek dan meteen aan de alarmbel en vraag om uitstel of een afbetalingsplan. Zo vermijd je extra kosten.