Laat je waterinstallatie(s) keuren
In elk huis kan je verschillende waterinstallaties tegenkomen, waaronder één voor het drinkwater en of van een eigen waterbron, bv. regenwater, putwater, ed. Op de waterinstallatie van het drinkwater is bijvoorbeeld je keukenkraan aangesloten en op die van het regenwater je toilet.
Als klant ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van je waterinstallatie(s). Daarom moet je elke nieuwe, gewijzigde of uitgebreide installatie laten keuren voor je ze in gebruik neemt en dit zoals geregeld is in het algemeen waterverkoopreglement en het Ministerieel besluit Keuringen.
Bekijk eerst de instructievideo, nadien kan je je antwoorden vinden in volgende vragen:
- Welke soorten waterinstallaties zijn er?
- Welke waterinstallatie(s) moet ik laten keuren?
- Waarom moet ik mijn installatie laten keuren?
- Wanneer is een keuring verplicht?
- Wie mag de keuring uitvoeren?
- Welke keuring moet ik aanvragen?
- Hoe vraag ik een keuring aan?
- Welke documenten leg ik klaar voor de keurder?
- Wat gebeurt er met het keuringsattest?
- Wat kost een keuring?
- Nog vragen?
Welke soorten waterinstallaties zijn er?
Je kan bij jou thuis verschillende soorten waterinstallaties terugvinden. Je hebt de waterinstallatie die aangesloten is op het drinkwaternet en de waterinstallatie die aangesloten is op eigen waterbron. Deze waterinstallaties bestaan uit een heleboel leidingen en kranen die niet met elkaar in verbinding mogen staan. Met het drinkwater mag je bijvoorbeeld wel jouw tanden poetsen en je mag ervan drinken, van het regenwater doe je dat beter niet. Dat kan je wel gebruiken om je toiletten mee door te spoelen.
Welke installaties moet ik laten keuren?
Er zijn drie soorten installaties die gekeurd moeten worden:
Soort installatie | Welk water | Kleur op de figuur |
---|---|---|
Binneninstallatie | drinkwaterkwaliteit van waterbedrijf | donkerblauw |
Niet-aangesloten binneninstallatie | drinkwaterkwaliteit van eigen productie | lichtblauw |
Installatie voor tweedecircuitwater | geen drinkwaterkwaliteit | groen |
Waarom moet ik mijn waterinstallatie(s) laten keuren?
- Je waterinstallatie(s) laten keuren is verplicht. Zo help je mee de kwaliteit van het drinkwater van jouw binneninstallatie en het drinkwaternet te bewaren.
- Zo ben je als eigenaar zeker dat je waterinstallatie(s) in orde zijn, dat alle toestellen reglementair zijn aangesloten.
Wanneer is een keuring verplicht?
Een keuring is verplicht:
- Voor de eerste ingebruikname (= nieuwe installatie)
- Bij belangrijke wijzigingen aan je waterinstallatie(s). Hieronder vind je een lijst van belangrijke wijzigingen.
- Na een afsluiting.
- Na vaststelling van een inbreuk op de wettelijke en technische voorschriften, op vraag van je waterbedrijf.
- Nadat de binneninstallatie aangepast werd na een eerste afkeuring.
Belangrijke wijzigingen van de binneninstallatie(s) zijn:
- Een rechtstreekse verbinding tussen de verschillende binneninstallaties.
- Alle wijzigingen die inbreuk kunnen maken op de minimale vereiste beveiliging tegen terugstroming.
- De plaatsing van of wijziging van een bestaand bijvulsysteem of voedingspunt met drinkwater, bv. plaatsen van een nieuwe keuken.
- De plaatsing of wijziging van een afnamepunt in de installatie voor tweedecircuitwater dat gebruikt kan worden voor een toepassing waarvoor drinkwater vereist is. Bv. het bijplaatsen van een uitgietpompbak met een aftappunt voor tweedecircuitwater.
Een herkeuring is verplicht:
- Bij het vaststellen van een inbreuk op de wettelijke en technische voorschriften.
- Als de installatie gebruikt wordt nadat hij werd afgesloten omdat de gezondheid van de gebruiker of de volksgezondheid onmiddellijk bedreigd was of voor de veiligheid van het openbaar waternetwerk.
Welke keuring moet ik aanvragen?
Meer weten over keuringen?
- Verbruikers - AquaFlanders
- Huishoudelijke regelgeving: Repertorium | Belgaqua
- Niet-huishoudelijke regelgeving: Alle werkbladen voor installaties en toestellen in een niet-huishoudelijke omgeving | Belgaqua
Welke documenten leg ik klaar voor de keurder?
Voordat de keuring begint, verzamel je de volgende documenten die ondertekend klaar moeten liggen:
• De inventaris van de aangesloten toestellen van het te keuren systeem met bijhorende stavingstukken (toestellenlijst).
• Een uitvoeringsplan van het te keuren systeem.
Wat gebeurt er met het keuringsattest?
Je ontvangt van de keurder een e-mail met je keuringsverslag en een link waarmee je tot 30 dagen na de keuring de bijlagen (kopie van je plan en inventaris) kan downloaden. De keurder stuurt het keuringsattest rechtstreeks naar je waterbedrijf.
De attesten van keuringen uitgevoerd na 1 januari 2021, kunnen door de eigenaar steeds opgevraagd worden via: woningpas.vlaanderen.be.
Hou zelf jouw keuringsattest, uitvoeringsplan en inventaris bij.
PRIJZEN IN EURO | |
BASISKEURING DRINKWATER OF RIOLERING (EERSTE UUR) | 163,39 (Incl 6% BTW) |
PER BEGONNEN BIJKOMEND UUR | 111,08 (Incl 6% BTW) |
KORTING GEZAMENLIJKE KEURING (EERSTE UUR) | 31,80- (Incl 6% BTW) |
HERKEURING (PER UUR) | 111,08 (Incl 6% BTW) |
OPENEN WATERTOEVOER NA KEURING DOOR DERDEN | 70,00 (Incl 6% BTW) |
Nog vragen?
Je kan terecht op onze FAQ-pagina of bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 90 300.