Veelgestelde vragen
Pidpa en onze aannemers plaatsen enkel nog digitale watermeters, ongeacht de afstand tot de woning. Bij een grotere afstand zou het kunnen dat de watermeter geen verbinding kan maken zodat niet niet alle functies beschikbaar zijn.
Ook als de digitale watermeter niet gekoppeld kan worden, wordt deze geplaatst. Een grote afstand bemoeilijkt de koppeling, maar ook omgevingselementen zoals bv. dikke muren of metalen deksels kunnen de verbinding hinderen. Niet alle functies van de digitale meter zijn dan beschikbaar maar de meter blijft uiteraard wel de verbruiken registreren.
Als klant hoor je de meterlocatie sowieso watervrij te maken. De digitale watermeter is binnenin omgeven met een gel die hem waterdicht maakt en zodoende de elektronica beschermt. Als de meter onder water komt te staan, dan geraken zijn uitgestuurde signalen echter niet meer tot bij de elektriciteitsmeter.
Om de afspraak te laten doorgaan, is het noodzakelijk dat je de afspraak bevestigt.
Indien je de afspraak niet bevestigt, zal de aannemer je proberen te contacteren, dit kan telefonisch, per sms, per mail of wij komen langs.
Om de metervervanging te kunnen uitvoeren moeten wij de watermeter vlot kunnen bereiken:
- zorg ervoor dat de watermeter probleemloos kan weggenomen en vervangen worden
- verwijder eventuele obstakels die de toegang to de watermeter bemoeilijken
- indien aanwezig: zorg er ook voor dat de digitale elektriciteitsmeter toegankelijk is
Tegen 2030 worden overal in Vlaanderen digitale watermeters geplaatst. De exacte planning is afhankelijk van verschillende factoren (zoals de diameter en leeftijd van je watermeter) en wordt vastgelegd door jouw waterbedrijf. We nemen contact met je op zodra je aan de beurt bent.
De technici komen bij je langs op de afgesproken dag.
Je herkent hen aan hun logo’s zoals op de uitnodigingsbrief vermeld.
Ze hebben ook altijd een sticker op hun kledij of een tablet van de Digitale Watermeter en van Fluvius bij. Op de bestelwagen vind je meestal het logo terug.
- Wanneer krijg ik wel een digitale watermeter?
Tegen 2030 worden overal in Vlaanderen digitale watermeters geplaatst. De exacte planning is afhankelijk van verschillende factoren (zoals de diameter en leeftijd van je watermeter) en wordt vastgelegd door jouw waterbedrijf. We nemen contact met je op zodra je aan de beurt bent.
- Wat moet ik intussen doen?
Er verandert voorlopig niets voor jou. Jouw analoge watermeter blijft op dezelfde manier werken als vroeger. Dat betekent dat jouw waterbedrijf nog steeds contact met jou zal opnemen om de meterstand manueel door te geven voor het opmaken van de jaarlijkse verbruiksfactuur. Dat kan via het e-loket, via het papieren meteropnamekaartje of telefonisch.
Neen, tijdens de vervanging heb je tijdelijk geen water.
Je ontvangt een uitnodigingsbrief van Fluvius of van je waterbedrijf. De aannemer geeft een datum waarop de meter wordt vervangen. De bestaande analoge meter wordt uitgehaald en op de zelfde plaats wordt de digitale meter geplaatst, in principe zijn er geen verdere aanpassingen nodig.
Fluvius is reeds enige tijd de digitale energie- en gasmeter aan het uitrollen. Een samenwerking tussen de nutsbedrijven van energie, gas en drinkwater is bijgevolg een logische stap.
De meterstand van je oude en nieuwe meter wordt genoteerd op het moment van de vervanging. Bij de opmaak van je jaarlijkse verbruiksfactuur wordt zowel het verbruik van je oude als nieuwe watermeter aangerekend.
De nieuwe digitale watermeter start meestal op 0. Uitzonderingen zijn mogelijk. Meters waarop reeds een verbruik geregistreerd werd, hiervan zal de beginstand genoteerd worden op de handcomputer van de technieker. Je betaalt uiteraard niet voor het verbruik dat de meter al heeft geregistreerd.
Neen, je kan geen digitale watermeter aanvragen. Tegen 2030 worden overal in Vlaanderen digitale watermeters geplaatst. De exacte planning is afhankelijk van verschillende factoren (zoals de diameter en leeftijd van je watermeter) en wordt vastgelegd door jouw waterbedrijf. We nemen contact met je op zodra je aan de beurt bent.
De waterbedrijven plaatsen enkel op aansluitingen die voldoen aan een aantal voorwaarden. Indien jouw aansluiting hier niet aan voldoet, wordt er voorlopig bij jou (nog) geen digitale watermeter geplaatst.
Bij sommige installaties is een aardingsklem vastgemaakt geplaatst op de (moeren van de) watermeter of op de aftakking zelf (dus vóór de watermeter). Dit is niet conform het AREI en de voorschriften van de watermaatschappijen.
Volgens het AREI moet de sanitaire binneninstallatie verbonden worden met de hoofdaardingsklem via een equipotentiaalverbinding.
Indien je vaststelt dat dit op heden het geval is bij jouw woning, vragen we om de aardings/equipotentiaalverbinding voor ons bezoek te (laten) verhangen/in regel te (laten) stellen. Indien onze water-techniekers ter plaatse zouden vaststellen dat de klem nog bevestigd is aan de aftakking incl. watermeter, zal de watermetervervanging niet kunnen plaatsvinden en kan bovendien een kost aangerekend worden voor het onnodige bezoek van onze water-techniekers.
Je kreeg een uitnodigingsbrief van jouw waterbedrijf:
contacteer ons op 0800 90 300
Je kan een afspraak eenvoudig maken, verplaatsen of annuleren via https://mijn.pidpa.be/
- Meld je aan via itsme
- Is je klantnummer nog niet gekoppeld? Koppel je klantnummer aan je account a.h.v. je ordernummer
Je kreeg een uitnodigingsbrief van Fluvius:
contacteer de externe aannemer Unit-T: 015 68 77 00
Neen, je kan de plaatsing van een digitale watermeter niet weigeren.
Het decreet van 15 juli 2022 regelt de uitrol en het beheer van digitale watermeters in het Vlaamse Gewest. Dit decreet legt de Vlaamse waterbedrijven op om - waar technisch mogelijk - tegen eind 2030 een digitale watermeter te plaatsen.
Het Grondwettelijk Hof besliste (cf. arrest nummer 129/2023 van 21/09/2023) dat personen die gevoelig zijn aan elektromagnetische velden en hinder ondervinden van de elektromagnetische straling van de draadloze watermeter, tegen betaling kunnen kiezen voor een digitale watermeter die via een kabel communiceert. Momenteel is dit type watermeters nog niet beschikbaar maar hier wordt volop aan gewerkt.
Net als je klassieke analoge watermeter meet de digitale meter jouw waterverbruik.
Het grote verschil is dat hij een elektronische display en ingebouwde communicatietechnologie heeft.
Daarmee kan het toestel zelf gegevens verzenden en ontvangen.
Zo kan de watermeter communiceren met de digitale elektriciteitsmeter en gegevens doorsturen naar je waterbedrijf.
Jouw meterstand wordt op die manier van op afstand 'uitgelezen'. Je krijgt met andere woorden niet langer een meterbrief en hoeft geen meterstand meer door te geven.
Meer comfort:
- je moet als gebruiker niet langer jaarlijks de meterstand doorgeven.
- In geval van een overname is de meterstand op datum van de verhuis gekend.
- Via het klantenportaal kan je je verbruik in detail opvolgen. Hou er rekening mee dat het na de plaatsing van de digitale watermeter tot 72 uur kan duren voor de eerste gegevens beschikbaar zijn in het klantenportaal.
Wij vervangen systematisch onze watermeters. Het is opgelegd door de wetgever dat tegen 2030 alle watermeters digitaal moeten zijn.
Deze onderhoudstaak valt onder de verantwoordelijkheid als drinkwaterexploitant, daarom dragen wij hiervan de kosten.
Neen, deze onderhoudstaak valt onder de verantwoordelijkheid als drinkwaterexploitant, daarom dragen wij hiervan de kosten.
Neen, de digitale meter werkt op een batterij. Het verbruik van de digitale watermeter is minimaal, de batterij heeft dan ook een levensduur van een 15 à 16 jaar.
Neen, de analoge en digitale watermeter registeren even nauwkeurig het waterverbruik. Dit verbruik wordt op dezelfde manier aangerekend.
Neen, de komst van de digitale watermeter verandert niets aan de regels die nu gelden voor het afsluiten van water als je jouw factuur niet betaalt of je waterbedrijf niet toelaat haar onderhoudstaken uit te voeren.
Voor deze watermeters zal de data gecapteerd worden op de oude manier, namelijk meterindexen doorgeven aan het waterbedrijf. Op lange termijn zal er een stand-alone oplossing voorzien worden, maar die is nu nog niet van toepassing.
Ja, alle meters die bestaan bevatten water en dit water kan uitzetten als het vriest. De watermeter heeft wel de functie om de omgevingstemperatuur op te meten en kan een alarm uitsturen indien deze te koud wordt.
Heb je tijdelijk geen stroom door een panne? Is de elektriciteitsmeter buiten dienst gesteld? Dan blijft de digitale watermeter wel werken en komt er dus nog water uit je kraan.
De watermeter bezit bovendien een batterij die de metergegevens verzamelt, dus alle gegevens zullen opgeslagen blijven. Alleen kunnen deze metergegevens niet naar ons doorgestuurd worden als er geen elektriciteit is.
Digitale watermeters versturen alle meterdata op een veilige manier, dankzij volgende feiten:
- Om meterdata te versturen wordt gebruik gemaakt van een geheel beveiligd netwerk.
- Meterdata wordt versleuteld verzonden van de watermeter naar de waterbedrijven.
- In het bijzondere geval dat meterdata onderschept zou worden, is deze versleuteld en anoniem.
Jouw waterbedrijf heeft geen toegang tot real-time metergegevens en kan dus bij wijze van spreken niet weten of je momenteel een bad laat lopen of de vaatwasser hebt opstaan. Wat precies verstuurd wordt, is het volledige waterverbruik van de dag voordien, uitgesplitst per uur..
Uit onderzoek is gebleken dat de straling zeer beperkt is: de digitale meter stuurt 1x per dag een signaal door (duurtijd is een fractie van een seconde). De elektromagnetische straling van een gekoppelde digitale watermeter is lager dan de straling van wifi of een gsm signaal.
Er wordt in synergie gewerkt tussen de distributienetbeheerder van energie (Fluvius) en jouw waterbedrijf, waardoor in één beweging er zowel een digitale water- energie en/of gasmeter wordt geplaatst.
Druk op de blauwe knop om de gegevens op de display van je digitale watermeter te laten verschijnen.
Momenteel is het niet mogelijk om zelf een digitale watermeter aan te vragen. Tegen 2030 worden overal in Vlaanderen digitale watermeters geplaatst. De exacte planning van deze uitrol wordt vastgelegd door jouw waterbedrijf. We nemen contact met je op zodra je aan de beurt bent.
Heb je een digitale watermeter én een digitale elektriciteitsmeter, dan hoef je je meterstand niet meer door te geven. Deze wordt automatisch naar ons doorgestuurd.
Heb je enkel een digitale watermeter, maar nog geen digitale elektriciteitsmeter, dan zal je nog een meterbrief van ons ontvangen en zal je je meterstand zelf nog moeten doorgeven.
De watermeter verstuurt zijn gegevens via de digitale elektriciteitsmeter. Omdat je nog geen digitale elektriciteitsmeter hebt, kan je digitale watermeter nog geen gegevens naar ons doorsturen. Door bepaalde omgevingsomstandigheden kan de connectie tussen watermeter en elektriciteitsmeter van slechte kwaliteit zijn. Ook in dat geval kan het zijn dat er geen meterstanden automatisch doorgestuurd worden en je zelf de meterstand moet doorgeven.
Zodra jouw elektriciteitsmeter vervangen is door een digitaal exemplaar, zal Fluvius de verbinding maken tussen de digitale watermeter en elektriciteitsmeter. Eens de verbinding er is, krijgt jouw digitale watermeter veel meer mogelijkheden.
De jaarlijkse verbruiksfactuur ontvang je op een vast tijdstip. Het is dus mogelijk dat je deze factuur pas maanden na de metervervanging krijgt. Op deze factuur zullen beide watermeters en hun meterstanden vermeld staan.
De digitale watermeter wordt meteen na plaatsing vanop afstand uitgelezen. Enkel als we door een technisch probleem de meter niet vanop afstand kunnen uitlezen, ontvang je volgend jaar nog een meterbrief of komt er uitzonderlijk nog een meteropnemer langs.
Zoals steeds gaan we op een professionele manier om met vertrouwelijke gegevens, met respect voor privacy en hiermee voldoen we aan de meest strenge wettelijke vereisten.
Het nummer van de watermeter, de meterstand en eventuele alarmen.
Volgens de nieuwe EU Data Act kunnen publieke organisaties aan dit soort gegevens. De overheid kan, mits specifiek doel/reden, gegevens opvragen aan ondernemingen. Het monitoren van waterverbruik tijdens periodes van droogte is nog niet aan de orde daar dit nog niet is opgenomen in een decreet.
Neen, het is onmogelijk voor Fluvius om het waterverbruik van een klant te zien/opvolgen/rapporteren. Dit wil dus ook zeggen dat onze klanten hun waterverbruik niet zullen vinden in de Fluvius online tools die beschikbaar zijn.
Neen, de display is niet verlicht. Je zal licht moeten aansteken, of een zaklamp moeten gebruiken, om je digitale watermeter af te lezen.
In dat geval zal de metervervanging niet kunnen plaatsvinden.
Voor Pidpa zullen in totaal circa 600.000 meters vervangen moeten worden door een digitaal exemplaar.
Uit onderzoek is gebleken dat de straling zeer beperkt is. De digitale meter stuurt 1x per dag een signaal door (duurtijd is een fractie van een seconde). De elektromagnetische straling van een gekoppelde digitale watermeter die daarmee gepaard gaat blijkt, uit wetenschappelijk onderbouwd onderzoek, minder dan 0,5% van de Vlaamse norm te bedragen. Dat is veel lager dan bijvoorbeeld de straling van wifi of een gsm signaal.
Ja, dat kan. Dagelijks stuurt de digitale watermeter meterstanden door. Via ons E-loket kan je je verbruiksgegevens per uur, dag, week, maand of jaar opvolgen. Hou er wel rekening mee dat het enkele dagen kan duren vooraleer de meterstanden beschikbaar zijn in het E-loket.
Merk je dat je elk uur van de dag water verbruikt, dan heb je waarschijnlijk ergens een lek. Bekijk hier de video om een lek-check te doen.
Nee, de wetgeving schrijft voor dat elke abonnee verplicht is de functionaliteiten te aanvaarden die verbonden zijn aan de digitale watermeter, zoals het waterverbruik op afstand opvolgen, de klant waarschuwen bij afwijkend verbruik of bij terugstroom. Ook het vervangen van een watermeter behoort tot de onderhoudstaken van het drinkwaterbedrijf.
Bovendien heeft het drinkwaterbedrijf het recht om publieke én private gebouwen te betreden om deze onderhoudstaken uit te voeren.
In lege binnenleidingen die opnieuw vollopen komen er soms deeltjes los die problemen kunnen veroorzaken aan de boiler of het toilet. We raden je daarom aan om na de werken de koudwaterkranen gedurende enkele minuten open te zetten. Haal wel eerst het zeefje uit de kranen, zodat dit niet verstopt. Toiletten zijn gevoelig aan verstopping, spoel ze daarom pas op het laatst door.
- Je waterverbruik: voor de punt zie je het aantal m³, na de punt in liter. In dit voorbeeld 243,098 m³ of 243 098 liter.
- De batterij van je watermeter is bijna leeg.
- Je watermeter is verbonden met je elektriciteitsmeter.
- Eén van volgende meldingen is actief:
- Er stroomt geen water door je watermeter.
- Water van je binneninstallattie stroomt terug. Je terugslagklep werkt mogelijk niet of slecht.
- Er stroomt water door je watermeter.
- Dit symbool toont aan dat de watermeter meet volgens de wettelijke richtlijnen.
Neen, de digitale meter wordt meteen na plaatsing vanop afstand uitgelezen. Er komt dus geen meteropnemer meer bij je langs. Enkel als een technisch probleem ervoor zorgt dat we de meter niet vanop afstand kunnen uitlezen, dan ontvang je een meterbrief of komt er uitzonderlijk wel nog een meteropnemer langs.
Ja, je kan de gegevens aflezen via het display van de digitale watermeter of uitlezen via de P1-poort van de elektriciteitsmeter. Via deze gebruikerspoort kunnen applicaties worden aangesloten die energie en waterverbruik kunnen aflezen. Dit zijn externe partijen waar de waterbedrijven geen samenwerking mee hebben. Deze applicaties zijn nog volop in ontwikkeling. Bij vragen over het aflezen van waterverbruik via deze apps, contacteert u best de leverancier rechtstreeks. Hoe je deze gebruikerspoort kan activeren vind je op www.fluvius.be/gebruikerspoort.
Met real time data aan de slag gaan, is nog niet mogelijk. De data wordt één keer per dag doorgestuurd. Momenteel zou het niet mogelijk zijn dit effectieve moment te traceren. Echter, het vullen van het zwembad geeft sowieso een piek in het verbruik van één dag dus dit zou je wel zien.
Je hebt al een digitale watermeter maar nog geen digitale elektriciteitsmeter. Op jouw huidige elektriciteitsmeter hangt in dat geval een sticker met cijfers.
Op het moment dat Fluvius jouw elektriciteitsmeter vervangt door een digitaal exemplaar, wordt er een verbinding gemaakt tussen de digitale watermeter en de elektriciteitsmeter. Dat doet de technieker (of aannemer) van Fluvius aan de hand van de gegevens op de sticker. Laat de sticker dus zeker hangen!
Eenmaal verbonden met de digitale elektriciteitsmeter krijgt jouw digitale watermeter veel meer mogelijkheden en krijgen we onder andere jouw meterstand automatisch door.
Zolang je geen digitale elektriciteitsmeter hebt, blijf je een meterbrief ontvangen en zal je jouw meterstand zelf moeten doorgeven.
De watermeter verstuurt zijn gegevens via de digitale elektriciteitsmeter. Omdat je nog geen digitale elektriciteitsmeter hebt, kan je digitale watermeter nog geen gegevens naar ons doorsturen.
Zodra jouw elektriciteitsmeter vervangen is door een digitaal exemplaar, zal Fluvius de verbinding maken tussen de digitale watermeter en elektriciteitsmeter. Eens de verbinding er is, krijgt jouw digitale watermeter veel meer mogelijkheden.
Vandaag kan u uw meterstand aflezen op de display van uw digitale watermeter. Druk op de blauwe knop om de gegevens op de display van je digitale watermeter te laten verschijnen.
Registreer je op mijnPidpa en ga naar 'Verbruik digitale watermeter'. Hier kan je je verbruik (per uur, dag, week, maand of jaar) van de digitale meter opvolgen en exporteren naar excel. Wees je er wel van bewust dat dit geen live data zijn, er zit een vertraging van 2 à 3 dagen op.
Is je digitale meter nog maar pas geïnstalleerd? Dan kan het zijn dat de meterstanden nog niet zichtbaar zijn in mijnPidpa. Neem na een week opnieuw een kijkje. Dit probleem lost zichzelf op.
Tot slot kan je via de P1-poort van de digitale elektriciteitsmeter applicaties aansluiten die jouw energie- en waterverbruik aflezen. Dit zijn externe partijen waar de waterbedrijven geen samenwerking mee hebben. Deze applicaties zijn nog volop in ontwikkeling. Bij vragen over het aflezen van jouw waterverbruik via deze apps moet je rechtstreeks contact opnemen met de leverancier van jouw applicatie.
Hoe je deze gebruikerspoort kan activeren, vind je op www.fluvius.be/gebruikerspoort.
Bij een tijdelijke aansluiting moet je nog starten met de bouw. De watermeter en de minibinneninstallatie worden in een tijdelijke werfput aan de rooilijn geplaatst. Deze werfput staat in het verlengde van waar de watermeter later in de woning zal komen. Wordt nadien de muur geplaatst waartegen de watermeter zal staan, dan kan je je watermeter van de werfput naar binnen laten verplaatsen. Hiervoor doe je een aanvraag voor wijziging van je aansluiting. Wij maken hiervoor een offerte. Let op: hiervoor moet je wel een meerprijs betalen t.o.v. een definitieve aansluiting.
Bij een definitieve aansluiting kan de watermeter onmiddellijk op de juiste plaats gezet worden. Wij voorzien een watermeter met minibinneninstallatie.
Onze prijzen vind je terug in onze tarievenlijst.
Nee, dat is niet nodig.
Het aanvragen van individuele meters gebeurt via dit aanvraagformulier. Je voegt de wijziging van het bouwplan of een schets met aanduiding van de gewenste wijzigingen toe. Wij komen bij je langs en maken een offerte. Nadat je deze offerte hebt goedgekeurd en je eigen werken zijn uitgevoerd, gebeurt er een werfcontrole. Daarna wordt uw dossier verder uitgevoerd.
Let op: de wijziging van een drinkwateraansluiting kan maar door 1 persoon aangevraagd worden en zal ook aan die persoon gefactureerd worden.
De extra watermeters plaatsen we:
- nadat voor de eigen waterinstallatie een keuringsattest is afgeleverd
- en nadat voor elke watermeter een afzonderlijke aanvraag is gebeurd. Je moet hierbij een stopkraan en een goedgekeurde keerklep met leegloopkraantje voorzien.
Bij de afbraak van je pand is het niet voldoende om enkel de watermeter te laten wegnemen maar vraag je de volledige uitname van de aansluiting aan via dit formulier. Dit om schade en bijhorende kosten te vermijden.
De keuring is verplicht, zowel bij drinkwater als bij afvalwater.
Bij een renovatie moet je opnieuw laten keuren. Is er niets gewijzigd aan de waterinstallatie, dan is deze keuring gratis. Voor het keuren van andere aanpassingen, zoals het plaatsen van een regenwaterput, een zwembad, een tweede badkamer of de omschakeling van een eigen waterwinning naar drinkwater (kraanwater), is de keuring betalend.
Staat er op je keuringsverslag dat je nog iets in orde moet brengen? Van zodra dit is gebeurd, contacteer je ons voor een herkeuring via T 0800 90 300.
Staat er op je keuringsverslag dat jouw installatie conform is? Bezorg ons dan een kopie van dit keuringsverslag.
Contacteer ons om een afspraak te maken voor een voorlopige keuring. Indien nog niet alle minimale voorzieningen aanwezig zijn en de woning is nog onbewoond, dan verlengen we na bezoek gratis de keuringstermijn met 2 jaar.
De drinkwaterbedrijven zetten de waterleiding onder druk door middel van hoger gelegen waterreservoirs, watertorens en pompen. Streken met grote hoogteverschillen delen zij op in verschillende distributiezones. Zo kunnen zij elke klant een voldoende druk op het leidingwater garanderen.
De druk op de waterleiding schommelt naar gelang van het verbruik. Overdag is het verbruik het grootst en daardoor de druk het laagst; ’s nachts is dat omgekeerd. Alle moderne installaties en toestellen zijn op die drukverschillen berekend.
Bij oudere toestellen en om te vermijden dat te veel water doorstroomt via de veiligheidsgroepen van sommige waterboilers kan het nodig zijn om een drukregelaar of drukverlager te plaatsen.
In hoge gebouwen kan de druk onvoldoende zijn om de bovenste verdiepingen van water te voorzien. In dat geval moeten opjaagpompen het water een duwtje geven. Deze opjaagpompen moeten steeds door het drinkwaterbedrijf goedgekeurd zijn.
Vraag aan uw drinkwaterbedrijf wat de normale waterdruk is in uw straat, zodat de leverancier of installateur van uw toestellen over de juiste informatie beschikt.
Pidpa hanteert hier een grenswaarde met een minimale levering aan de watermeter van 2 Bar. Doch kan de waterleverancier zich in geen enkel geval er toe verbinden een bepaald debiet of druk ter beschikking te stellen van de klant. Vermoed u een probleem met de druk in uw straat? Dan is het steeds aan te raden om de leegloopkraan te testen. Krijgt u hier voldoende druk, dient u contact op te nemen met uw installateur om na te gaan welke oplossing er kan geboden worden om voldoende druk te voorzien op uw binneninstallatie.
De drinkwaterbedrijven zetten de waterleiding onder druk door middel van hoger gelegen waterreservoirs, watertorens en pompen. Streken met grote hoogteverschillen delen zij op in verschillende distributiezones. Zo kunnen zij elke klant een voldoende druk op het leidingwater garanderen.
De druk op de waterleiding schommelt naar gelang van het verbruik. Overdag is het verbruik het grootst en daardoor de druk het laagst; ’s nachts is dat omgekeerd. Alle moderne installaties en toestellen zijn op die drukverschillen berekend.
Bij oudere toestellen en om te vermijden dat te veel water doorstroomt via de veiligheidsgroepen van sommige waterboilers kan het nodig zijn om een drukregelaar of drukverlager te plaatsen.
In hoge gebouwen kan de druk onvoldoende zijn om de bovenste verdiepingen van water te voorzien. In dat geval moeten opjaagpompen het water een duwtje geven. Deze opjaagpompen moeten steeds door het drinkwaterbedrijf goedgekeurd zijn.
Vraag aan uw drinkwaterbedrijf wat de normale waterdruk is in uw straat, zodat de leverancier of installateur van uw toestellen over de juiste informatie beschikt.
Pidpa hanteert hier een grenswaarde met een minimale levering aan de watermeter van 2 Bar. Doch kan de waterleverancier zich in geen enkel geval er toe verbinden een bepaald debiet of druk ter beschikking te stellen van de klant. Vermoed u een probleem met de druk in uw straat? Dan is het steeds aan te raden om de leegloopkraan te testen. Krijgt u hier voldoende druk, dient u contact op te nemen met uw installateur om na te gaan welke oplossing er kan geboden worden om voldoende druk te voorzien op uw binneninstallatie.
Je kan tijdelijk minder druk hebben als er werken worden uitgevoerd door Pidpa. Wij proberen je vooraf hiervan te verwittigen. Soms kan een drukprobleem ook te wijten zijn aan een fout op de binnenleiding (o.a. defecte keerklep).
Om te testen of het drukprobleem een gevolg is van een tekortkoming op je eigen waterinstallatie kan je de druk testen aan je leegloopkraan. Heb je hier voldoende druk dan is mogelijk de keerklep defect. Tekortkomingen aan je eigen waterinstallatie moet je zelf (laten) herstellen. Komt er weinig of geen druk uit het leegloopkraantje dan kan je Pidpa contacteren via 0800 90 300. Dit kan het gevolg zijn van werken of een schadegeval.
Het is niet verboden om water af te nemen maar wij raden dit wel af. Als de leidingen gespoeld worden, dan kan het zijn dat er deeltjes ijzerbezinksel tijdens de spoeling in je eigen waterinstallatie terechtkomen. Deze zijn niet schadelijk voor de gezondheid maar als zij in de boiler, wasmachine of andere automatische toestellen terecht komen, kan dit voor defecten, verkleuringen en verstoppingen zorgen. Eventuele kosten zijn in dit geval steeds ten laste van de klant.
De hoofdkraan moet niet afgesloten worden. Het is voldoende om geen water af te nemen tijdens het spoelen.
Lucht op de leidingen is zeker niet gevaarlijk. Bruin water kan verschillende oorzaken hebben. Heeft het water een bepaalde geur? Je kan hiervoor steeds contact opnemen met Pidpa op het nummer 0800/90 300 en kiezen voor optie 2.
Vraag hier je analyse aan, wij contacteren je zo snel mogelijk voor een afspraak.
Je koopt best biologisch afbreekbare huishoudelijke reinigingsmiddelen. Kleine hoeveelheden huishoudelijke producten die niet of slecht biologisch afbreekbaar zijn, mogen wel in de installatie geloosd worden. Denk aan: detergenten voor de afwas, waspoeder voor de wasmachine en de vaatwas, kleine hoeveelheden sanitaire reiniger, wasverzachter, ontkalker, waterverzachter, agressieve reinigingsproducten (bv. voor frituurpan),…
Er zijn echter ook veel producten die een negatieve invloed hebben op werking van de gedoseerde micro-organismen en die daarom niet geloosd mogen worden: bleekwater, agressieve ontstoppers, verf en spoelwater van verf, white spirit, thinner, motorolie, producten voor ontwikkeling van foto’s, niet afbreekbare hygiënische doekjes, desinfecterende middelen (bv. Dettol),…
Neen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft micro-organismen opgedeeld in vier risicogroepen. Alle micro-organismen die hier gebruikt worden, maken deel uit van categorie 1, welke geen gevaar vormen voor mens en dier. Het product is volledig vrij van genetisch gemodificeerde organismen en is gemaakt met 100% natuurlijke ingrediënten.
De inwoners van de betrokken woningen ontvangen plastic recipiënten met daarin 10 liter verdunde vloeistof. Deze vloeistof kunnen zij in het toilet laten leeglopen. Er is geen gevaar als er een hoeveelheid product gemorst wordt. Dit kan eenvoudig en veilig met een dweil of doek gereinigd worden.
Het product bevat culturen van micro-organismen die in de natuur voorkomen en ook in de afvalwaterzuivering gebruikt worden. Daarnaast bevat het enzymen die door de bacteriën geproduceerd worden.
Neen, de geselecteerde micro-organismen zijn ook in de natuur aanwezig en onschadelijk voor planten en dieren.
We verwachten dat er na enkele dagen al een zichtbare verbetering zal zijn, waarbij de geurhinder snel vermindert. De micro-organismen zullen langzaam ook inwerken op het slib dat aanwezig is in de beken.
Straatkolken, beter bekend als putten of afvoerputten, zijn die kleine inhammen op straat, meestal met een metalen rooster. Een straatkolk voert het regenwater van op straat af naar de rioleringen en zorgt ervoor dat regenwater geen wateroverlast veroorzaakt op straat. Dat water stroomt ongefilterd via beken en grachten terug de natuur in.
Een ophoping van afval zorgt ervoor dat het regenwater niet goed meer doorstroomt. Pidpa zorgt voor een vlotte afvoer door de kolken regelmatig vrij van vuil en afval te maken. Eerst zuigen we de kolk leeg, dan maken we het rooster proper en dan spoelen we de kolk. Als het water dan nog niet vlot wegstroomt, wordt ook de afvoerbuis gespoeld. Maar soms is deze schoonmaakklus niet genoeg of net te laat. Daarom rekenen we ook op jouw bijdrage.
Neen, een straatkolk is geen vuilnisbak. Ook de straat is geen vuilnisbak. Het regenwater sleurt al het afval van op straat mee in de kolken. Denk maar aan zand en bladafval, maar ook sigarettenpeuken, frituurvet, fruitafval, schoonmaakwater en ander vuilnis. En dat hoopt op in de straatkolken. Als je daar nog met opzet drankblikjes, papiertjes, verfresten of ander afval bijgooit, gaat de straatkolk sneller verstoppen. Met plaatselijke wateroverlast tot gevolg, want het regenwater kan niet meer vlot afvloeien via de riolering naar de natuur. En je zorgt er op die manier ook voor dat er vervuild water in de natuur terechtkomt.
Heel gemakkelijk: enkel regenwater. Groenten- en fruitafval, medisch afval, verf, frituurolie, vet, sigarettenpeuken, schoonmaakproducten, drankblikjes, betonafval, en alle andere soorten afval zien we liever niet terug in een straatkolk, maar in een vuilnisbak.
Ja. Regenwater stroomt via de straatkolken rechtstreeks en ongefilterd terug naar de natuur. Het dumpen van onder andere je huishoudelijk afval is zeer schadelijk voor de natuur. Het vervuild water stroomt via de straatkolk ongefilterd in de natuur via de beken, rivieren en grachten. Daarom is het belangrijk om de straatkolk niet als vuilnisbak te gebruiken.
Heel gemakkelijk: door geen afval op straat, of rechtstreeks in een straatkolk te gooien. En anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen. Door enkel regenwater in de straatkolken te laten stromen, bescherm je de natuur.
Dat wil hoogstwaarschijnlijk zeggen dat de straatkolk verstopt is geraakt. Neem contact op met je rioolbeheerder of Pidpa en wij komen de straatkolk proper maken. Ligt de kolk op een gewestweg? Dan contacteer je best het Agentschap Wegen en Verkeer.
Check dan via de toezichtput of het huisaansluitputje waar het probleem zit. Laat water lopen, bijvoorbeeld je keukenkraan, en open het deksel van de put:
- Het putje is leeg: de verstopping zit in je eigen riolering. Je ontstopt of herstelt het probleem zelf.
- Het putje is vol en het water stijgt: de verstopping zit in de openbare riolering. Neem snel contact met ons op.
Een standaard aansluiting heeft een maximale diameter van 16 cm en ligt op een maximale diepte van 50 cm. Hiervoor betaal je eenmalig een aansluitingsrecht.
Deze factuur moet je nog betalen.
Heb je je overnameformulier al aan Pidpa bezorgd? Je ontvangt van ons binnenkort een eindfactuur met een aanrekening tot aan de overnamedatum. De reeds ontvangen facturen brengen we vanzelfsprekend in mindering op jouw eindfactuur.
Heb je je verhuis nog niet aan ons doorgegeven? Regel dit dan hier.
Ben je net verhuisd? In afwachting tot je eerste verbruiksfactuur, rekenen we een bedrag aan o.b.v. het gemiddeld verbruik voor jouw gezinssituatie. Wil je dit bedrag aanpassen? Dit kan via dit formulier.
Ontving je reeds een verbruiksfactuur voor dit adres? Mogelijk had je een hoger verbruik, waardoor ook het voorschotbedrag hoger ligt.
Wanneer je via een domiciliëring betaalt, kan je kiezen voor maandelijkse facturen. Je kan dit aanvragen via ons contactformulier. Let op, je ontvangt geen maandelijkse afdruk op papier of per e-mail.
Het bedrag van de tussentijdse factuur kan je hier aanpassen.
Een opt-in is een expliciete overeenkomst tussen jou en Pidpa waarbij je akkoord gaat dat je je facturen elektronisch wenst te ontvangen. Deze facturen worden dan niet meer op papier verzonden.
Dit bestand kan je lezen met Acrobat Reader. Dit programma download je gratis http://get.adobe.com/nl/reader/. Pidpa is niet verantwoordelijk voor installatie en gebruik van de reader.
Klik op de link onderaan in je e-mail of schrijf jezelf uit via deze webservice.
Misschien werd je factuur als 'spam' gemarkeerd. Mogen we vragen het e-mailadres 'klant@correspondentie.pidpa.be’ te markeren als ‘veilige afzender’. Op deze manier kunnen onze volgende e-mails zonder probleem herkend worden. Je kan je openstaand saldo steeds hier raadplegen.
Je meest recente facturen kan je nakijken op mijnPidpa.
Zodra een nieuwe factuur beschikbaar is, ontvang je een e-mail met de samenvatting van je factuur en in bijlage je factuur in PDF-formaat. Je kan deze PDF van je factuur, als je dat wenst, opslaan en/of afdrukken. De betaling voer je daarna uit zoals je gewend bent. De betalingsvoorwaarden voor je elektronische factuur zijn gelijk aan de voorwaarden voor een factuur op papier. Inschrijven doe je hier
Nee, het enige verschil met facturen op papier is dat je je facturen nu online i.p.v. op papier raadpleegt. Je betaling voer je nog steeds uit zoals je gewend bent (domiciliëring, online bankieren, bij je financiële instelling). Wens je dat Pidpa de betaling van je factuur automatisch regelt met je financiële instelling, dan vraag je hier een domiciliëring aan.
Uitstel of een afbetalingsplan kan je aanvragen via dit formulier. Na het invullen van dit formulier onderzoeken onze diensten of je in aanmerking komt voor een afbetalingsplan. Dit wordt niet automatisch toegestaan.
Een domiciliëring zorgt ervoor dat Pidpa de betaling van je factuur automatisch regelt met je financiële instelling kort na de vervaldatum van je factuur. Uiteraard kan dit ook voor elektronische facturen. Een domiciliëring aanvragen doe je hier.
Je kan je daarvoor inschrijven via jouw communicatievoorkeuren.
Je e-mailadres voor elektronische facturatie kan je wijzigen via de link onderaan in je e-mail of via mijnPidpa.
Bemerkingen of vragen over je factuur kan je doorgeven via dit formulier.
Je krijgt je factuur en je schrikt je een hoedje. Waarom moet je zoveel bijbetalen? Er kunnen meerdere oorzaken zijn:
- Is je gezin uitgebreid?
- Heb je extra sanitaire toestellen geïnstalleerd?
- Gaf je de meterstanden juist door?
Als onze facturatiedienst een stijging van 50% en meer dan 100m³ opmerkt, zet men dat op je verbruiksfactuur. Zo houden we alles mee in het oog.
En als het een lek is?
Ontdek makkelijk of er een lek is. Noteer ’s avonds je meterstand. Gebruik vanaf dan geen water meer. Staat de teller ’s morgens hoger? Dan heb je een lek. Vind je het lek niet of kun je het niet dichten? Schakel dan een loodgieter in. In dit filmpje ontdek je alles over de lektest.
Ontdek makkelijk of er een lek is. Noteer ’s avonds je meterstand. Gebruik vanaf dan geen water meer. Staat de teller ’s morgens hoger? Dan heb je een lek. Vind je het lek niet of kun je het niet dichten? Schakel dan een loodgieter in. In dit filmpje ontdek je alles over de lektest.
Lekkage: hoge factuur?
Je kiest niet zelf voor een lek. En al zeker niet voor de hoge kosten. Indien er sprake is van een verborgen lek, kom je mogelijk in aanmerking voor een gunsttarief. Je moet dan wel eerst aan de voorwaarden voldoen volgens het Algemeen Waterverkoopreglement:
- Je handelt als een goed huisvader: er mag dus geen kwaad opzet of bedrog in het spel zijn.
- Je herstelt het lek.
- Je kon de lekkage niet zien met het blote oog, het was dus een verborgen lek.
- Je lekverlies moet minstens 100 m³ zijn of je lekverlies moet je gemiddelde jaarverbruik met minstens 50 % overschrijden. Het lekverlies wordt berekend door je totale verbruik te verminderen met je normale, gemiddelde verbruik.
- Je bewijst dat er een lek was met de herstellingsfactuur. Of je laat onze medewerker de vaststelling doen.
- Je volgde nauwgezet alle wettelijke en technische voorschriften waaraan de binneninstallatie moet voldoen. Met andere woorden, je hebt een conform keuringsbewijs.
Kun je alles afvinken? Dien dan, binnen zes maanden na de factuurdatum van de verbruiksfactuur, je dossier in met:
- het lekdetectieverslag
- de plaats van het lek
- de herstellingsfactuur van de loodgieter
- de huidige meterstand.
We evalueren je dossier. Misschien komt er nog een medewerker langs voor een extra controle. Aanvaarden we je dossier? Dan ontvang je een gunsttarief met minimum 50% korting op het lekverlies.
Wanneer je je private waterwinning niet meer gebruikt, moet je dit aan VMM melden via dit formulier. Stuur een kopie van dit formulier naar Pidpa.
Iedereen die water gebruikt van een private waterwinning betaalt een vergoeding voor het afvoeren en het zuiveren van het water. Wanneer je zelf je water zuivert met een IBA, kan je een ecologische vrijstelling krijgen.
Geef schriftelijk (brief of mail) je nieuwe adres door en het adres waar je vertrekt. Wij doen verder het nodige.
Hier vind je de informatie over het aangerekende verbruik. Ben je niet akkoord? Contacteer ons via ons contactformulier.
De betaling van je factuur gebeurt telkens automatisch op de vervaldatum of ten laatste de week na de vervaldatum.
Je betaling kon niet doorgaan (onvoldoende saldo, rekening geblokkeerd,...)
Toen we je factuur opmaakten, was je domiciliering nog niet actief. Betaal deze factuur nog via de overschrijving.
Contacteer je bank om de betaling te annuleren. De volgende factuur zal opnieuw via je domiciliering gebeuren. Contacteer zeker onze klantendienst via T 0800 90 300 om dit te melden.
Jouw domiciliering is aan je klantnummer gekoppeld (tenzij je zelf gevraagd hebt om deze maar aan 1 adres te koppelen), d.w.z. dat de betaling van al je leveringsadressen op dit klantnummer via je domiciliering zullen gebeuren.
Wanneer we een betaling ontvangen terwijl je geen openstaand saldo hebt, storten we deze binnen de drie weken terug op het rekeningnummer waarvan we de betaling ontvingen.
Je kan betalen op het rekeningnummer BE47 0963 1480 0080 met de gestructureerde mededeling die op je factuur staat. Factuur niet bij de hand? Hier vind je je openstaand saldo en gestructureerde mededeling.
Via mijnPidpa kan je nagaan of je afbetalingsplan nog actief is én kan je onmiddellijk de betaling uitvoeren. Indien het afbetalingsplan geschrapt werd, kan je ons contacteren.
Hier kan je nakijken of we jouw betaling hebben ontvangen. Staat het saldo nog open? Geef ons de details van je betaling hier even door, dan brengen we dit voor jou in orde!
Je kan op mijnPidpa een overzicht van je betalingen bekijken via 'Facturen en saldo'.
We storten jouw tegoed drie weken na de factuurdatum op je rekening. Wanneer je nog andere openstaande facturen hebt, zullen wij deze eerst aanzuiveren en het (eventuele) verschil terugstorten.
Indien enkel het BTW nummer of de rechtsvorm wijzigde, kan je dat hier doorgeven.
Wijzigden er nog andere gegevens (de naam van je zaak, het BTW nummer én de rechtsvorm,…)?
Start een nieuw contract op met de nieuwe gegevens.
Noteer de datum en de meterstand waarop je de wijziging wil laten ingaan.
Je ontvangt van ons een bevestiging wanneer de overzetting is gebeurd.
Start een nieuw contract op met de nieuwe gegevens.
Noteer de datum en de meterstand waarop je de wijziging wil laten ingaan. Je ontvangt van ons een bevestiging dat de overzetting in orde is.
Wanneer de opzeg in orde is voor je oude adres, heb je recht op het sociaal tarief in je nieuwe woning.
Op je bevestiging kan je zien of je sociaal tarief in orde is. Staat dit er niet op, contacteer ons via ons contactformulier.
Geef het juist aantal gedomicilieerden door via ons contactformulier, wij passen dit onmiddellijk voor je aan.
Dit kan je niet telefonisch doorgeven. Ga naar de pagina 'Verhuizen' en kies voor contract opstarten of stopzetten.
Geef de gegevens van de syndicus door via ons contactformulier. Wij passen dit onmiddellijk voor je aan.
Bezorg ons het attest van verwerping via ons contactformulier.
Deze factuur moet je nog betalen.
Heb je je overnameformulier al aan Pidpa bezorgd? Je ontvangt van ons binnenkort een eindfactuur met een aanrekening tot aan de overnamedatum. De reeds ontvangen facturen brengen we vanzelfsprekend in mindering op jouw eindfactuur.
Heb je je verhuis nog niet aan ons doorgegeven? Breng dit zo snel mogelijk in orde via contract stopzetten.
Je meterstand is mogelijk een stuk hoger of lager dan het voorgaande jaar. Kijk je eerst even na of je de meterstand zeker juist afgelezen hebt?
Geef ons je meterstand hier door.
Geef ons je meterstand hier door.
Op je factuur noteren we naast de meterstand de wijze van meteropname. Mogelijk kwam er een medewerker van Pidpa langs die de meterstand heeft opgenomen of hebben we een schatting gemaakt.
Kijk eerst na of je de juiste meterstand hebt doorgegeven.
Is deze correct? Mogelijk heb je een (verborgen) lek. Hier kan je terugvinden hoe je dit kan nakijken.
Geen lek? Misschien heb je (éénmalig) meer verbruikt door het vullen van een zwembad, de tuin te sproeien,… Noteer de meterstand regelmatig, hier vind je gemiddeld verbruiken die je helpen een oorzaak te vinden.
Het kan natuurlijk ook dat je verbruik veel lager ligt dan vroeger. Is er iemand weggegaan uit de woning?
Wij krijgen graag jaarlijks je meterstand door om je verbruiksfactuur op te maken. Je ontvangt hiervoor een uitnodiging per post of per e-mail. Het moment dat je de uitnodiging ontvangt, hangt af van de regio waarin je woont.
Wanneer we geen meterstand ontvangen, maken we een schatting. Het is mogelijk dat wij jouw verbruik hoger inschatten waardoor je teveel betaalt, of dat we jouw verbruik lager schatten waardoor je later nog zal moeten opleggen.
- Heb je al een verbruiksfactuur ontvangen? Mogelijk gaf je de meterstand al door, of gebeurde een schatting omdat we je meterstand niet tijdig ontvingen. Je kan dit nakijken op je factuur bij de meterstanden.
Schatting gebeurd? Controleer of je huidige meterstand meer dan 10 m³ afwijkt van de schatting. Zo ja, contacteer ons via ons contactformulier of onze klantendienst op het nummer 0800 90 300 optie 1 om je correcte meterstand door te geven, wij passen je factuur aan. - Nog geen verbruiksfactuur ontvangen? Contacteer ons via ons contactformulier.
Kijk je meterstand na op de watermeter. Wijkt deze meer dan 10 m³ af van onze schatting? Geef je correcte meterstand zo snel mogelijk door via ons contactformulier.
Contacteer ons via ons contactformulier om je correcte meterstand door te geven, wij passen je factuur aan.
Contacteer ons via ons contactformulier om een afspraak voor de meterlezing te maken.
Je mag je meterstand doorgeven via ons contactformulier.
Bij een schadegeval of leidingbreuk dient Pidpa zo snel mogelijk ingelicht te worden via het gratis telefoonnummer 0800 90 300.
Vermeld duidelijk het adres waar de schade of leidingbreuk zich voordoet en beschrijf het waterverlies (veel waterverlies, gering, natte plek,…). Is er eventueel een dekseltje van Pidpa zichtbaar?
Op basis van deze gegevens kan door ons een eerste inschatting gemaakt worden over de ernst van het waterlek. Onze techniekers zullen zo snel mogelijk ter plaatse komen om het waterverlies te stoppen en de herstelling uit te voeren.
Indien het gaat om een schadegeval op de PE-huisaansluiting, kan u proberen deze zelf dicht te plooien om het waterverlies in te perken of te stoppen.
U maakt best een begroting op van de schade (inclusief foto’s, datum en adres van dit voorval,…) die u ons kan bezorgen via dis.schade@pidpa.be.
Ook uw verzekeraar kan via dit mailadres met ons contact opnemen.
Dat kan je aanvragen bij je gemeente via het omgevingsloket.
Deze hydrant kan eventueel verplaatst worden al dan niet tegen betaling. Neem hiervoor contact met ons op.