Veelgestelde vragen

Bij een renovatie moet je opnieuw laten keuren. Is er niets gewijzigd aan de waterinstallatie, dan is deze keuring gratis. Voor het keuren van andere aanpassingen, zoals het plaatsen van een regenwaterput, een zwembad, een tweede badkamer of de omschakeling van een eigen waterwinning naar drinkwater (kraanwater), is de keuring betalend.

Staat er op je keuringsverslag dat je nog iets in orde moet brengen? Van zodra dit is gebeurd, contacteer je ons voor een herkeuring via T 0800 90 300.

Staat er op je keuringsverslag dat jouw installatie conform is? Bezorg ons dan een kopie van dit keuringsverslag.

Contacteer ons om een afspraak te maken voor een voorlopige keuring. Indien nog niet alle minimale voorzieningen aanwezig zijn en de woning is nog onbewoond, dan verlengen we na bezoek gratis de keuringstermijn met 2 jaar.

De drinkwaterbedrijven zetten de waterleiding onder druk door middel van hoger gelegen waterreservoirs, watertorens en pompen. Streken met grote hoogteverschillen delen zij op in verschillende distributiezones. Zo kunnen zij elke klant een voldoende druk op het leidingwater garanderen.

De druk op de waterleiding schommelt naar gelang van het verbruik. Overdag is het verbruik het grootst en daardoor de druk het laagst; ’s nachts is dat omgekeerd. Alle moderne installaties en toestellen zijn op die drukverschillen berekend.

Bij oudere toestellen en om te vermijden dat te veel water doorstroomt via de veiligheidsgroepen van sommige waterboilers kan het nodig zijn om een drukregelaar of drukverlager te plaatsen.

In hoge gebouwen kan de druk onvoldoende zijn om de bovenste verdiepingen van water te voorzien. In dat geval moeten opjaagpompen het water een duwtje geven. Deze opjaagpompen moeten steeds door het drinkwaterbedrijf goedgekeurd zijn.

Vraag aan uw drinkwaterbedrijf wat de normale waterdruk is in uw straat, zodat de leverancier of installateur van uw toestellen over de juiste informatie beschikt.

Pidpa hanteert hier een grenswaarde met een minimale levering aan de watermeter van 2 Bar. Doch kan de waterleverancier zich in geen enkel geval er toe verbinden een bepaald debiet of druk ter beschikking te stellen van de klant. Vermoed u een probleem met de druk in uw straat? Dan is het steeds aan te raden om de leegloopkraan te testen. Krijgt u hier voldoende druk, dient u contact op te nemen met uw installateur om na te gaan welke oplossing er kan geboden worden om voldoende druk te voorzien op uw binneninstallatie.

Je kan tijdelijk minder druk hebben als er werken worden uitgevoerd door Pidpa. Wij proberen je vooraf hiervan te verwittigen. Soms kan een drukprobleem ook te wijten zijn aan een fout op de binnenleiding (o.a. defecte keerklep).

Om te testen of het drukprobleem een gevolg is van een tekortkoming op je eigen waterinstallatie kan je de druk testen aan je leegloopkraan. Heb je hier voldoende druk dan is mogelijk de keerklep defect. Tekortkomingen aan je eigen waterinstallatie moet je zelf (laten) herstellen. Komt er weinig of geen druk uit het leegloopkraantje dan kan je Pidpa contacteren via 0800 90 300. Dit kan het gevolg zijn van werken of een schadegeval.

Het is niet verboden om water af te nemen maar wij raden dit wel af. Als de leidingen gespoeld worden, dan kan het zijn dat er deeltjes ijzerbezinksel tijdens de spoeling in je eigen waterinstallatie terechtkomen.  Deze zijn niet schadelijk voor de gezondheid maar  als zij in de boiler, wasmachine of andere automatische toestellen terecht komen, kan dit voor defecten, verkleuringen en verstoppingen zorgen. Eventuele kosten zijn in dit geval steeds ten laste van de klant.

De hoofdkraan moet niet afgesloten worden. Het is voldoende om geen water af te nemen tijdens het spoelen.

Lucht op de leidingen is zeker niet gevaarlijk. Bruin water kan verschillende oorzaken hebben.  Heeft het water een bepaalde geur? Je kan hiervoor steeds contact opnemen met Pidpa op het nummer 0800/90 300 en kiezen voor optie 2.

Vraag hier je analyse aan, wij contacteren je zo snel mogelijk voor een afspraak.

Neen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft micro-organismen opgedeeld in vier risicogroepen. Alle micro-organismen die hier gebruikt worden, maken deel uit van categorie 1, welke geen gevaar vormen voor mens en dier. Het product is volledig vrij van genetisch gemodificeerde organismen en is gemaakt met 100% natuurlijke ingrediënten.

De inwoners van de betrokken woningen ontvangen plastic recipiënten met daarin 10 liter verdunde vloeistof. Deze vloeistof kunnen zij in het toilet laten leeglopen. Er is geen gevaar als er een hoeveelheid product gemorst wordt. Dit kan eenvoudig en veilig met een dweil of doek gereinigd worden.

Het product bevat culturen van micro-organismen die in de natuur voorkomen en ook in de afvalwaterzuivering gebruikt worden. Daarnaast bevat het enzymen die door de bacteriën geproduceerd worden.

Neen, de geselecteerde micro-organismen zijn ook in de natuur aanwezig en onschadelijk voor planten en dieren.

We verwachten dat er na enkele dagen al een zichtbare verbetering zal zijn, waarbij de geurhinder snel vermindert. De micro-organismen zullen langzaam ook inwerken op het slib dat aanwezig is in de beken. 

Een ophoping van afval zorgt ervoor dat het regenwater niet goed meer doorstroomt. Pidpa zorgt voor een vlotte afvoer door de kolken regelmatig vrij van vuil en afval te maken. Eerst zuigen we de kolk leeg, dan maken we het rooster proper en dan spoelen we de kolk. Als het water dan nog niet vlot wegstroomt, wordt ook de afvoerbuis gespoeld. Maar soms is deze schoonmaakklus niet genoeg of net te laat. Daarom rekenen we ook op jouw bijdrage.

Neen, een straatkolk is geen vuilnisbak. Ook de straat is geen vuilnisbak. Het regenwater sleurt al het afval van op straat mee in de kolken. Denk maar aan zand en bladafval, maar ook sigarettenpeuken, frituurvet, fruitafval, schoonmaakwater en ander vuilnis. En dat hoopt op in de straatkolken. Als je daar nog met opzet drankblikjes, papiertjes, verfresten of ander afval bijgooit, gaat de straatkolk sneller verstoppen. Met plaatselijke wateroverlast tot gevolg, want het regenwater kan niet meer vlot afvloeien via de riolering naar de natuur. En je zorgt er op die manier ook voor dat er vervuild water in de natuur terechtkomt.

Heel gemakkelijk: enkel regenwater. Groenten- en fruitafval, medisch afval, verf, frituurolie, vet, sigarettenpeuken, schoonmaakproducten, drankblikjes, betonafval, en alle andere soorten afval zien we liever niet terug in een straatkolk, maar in een vuilnisbak.

Ja. Regenwater stroomt via de straatkolken rechtstreeks en ongefilterd terug naar de natuur. Het dumpen van onder andere je huishoudelijk afval is zeer schadelijk voor de natuur. Het vervuild water stroomt via de straatkolk ongefilterd in de natuur via de beken, rivieren en grachten. Daarom is het belangrijk om de straatkolk niet als vuilnisbak te gebruiken.

Heel gemakkelijk: door geen afval op straat, of rechtstreeks in een straatkolk te gooien. En anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen. Door enkel regenwater in de straatkolken te laten stromen, bescherm je de natuur.

Dat wil hoogstwaarschijnlijk zeggen dat de straatkolk verstopt is geraakt. Neem contact op met je rioolbeheerder of Pidpa en wij komen de straatkolk proper maken. Ligt de kolk op een gewestweg? Dan contacteer je best het Agentschap Wegen en Verkeer.

Dit bestand kan je lezen met Acrobat Reader. Dit programma download je gratis http://get.adobe.com/nl/reader/Pidpa is niet verantwoordelijk voor installatie en gebruik van de reader.

Klik op de link onderaan in je e-mail of schrijf jezelf uit via deze webservice.

Misschien werd je factuur als 'spam' gemarkeerd.  Mogen we vragen het e-mailadres 'klant@correspondentie.pidpa.be’ te markeren als ‘veilige afzender’.  Op deze manier kunnen onze volgende e-mails zonder probleem herkend worden.  Je kan je openstaand saldo steeds hier raadplegen.

Je meest recente facturen kan je nakijken op mijnPidpa.

Zodra een nieuwe factuur beschikbaar is, ontvang je een e-mail met de samenvatting van je factuur en in bijlage je factuur in PDF-formaat. Je kan deze PDF van je factuur, als je dat wenst, opslaan en/of afdrukken. De betaling voer je daarna uit zoals je gewend bent. De betalingsvoorwaarden voor je elektronische factuur zijn gelijk aan de voorwaarden voor een factuur op papier. Inschrijven doe je hier

Nee, het enige verschil met facturen op papier is dat je je facturen nu online i.p.v. op papier raadpleegt. Je betaling voer je nog steeds uit zoals je gewend bent (domiciliëring, online bankieren, bij je financiële instelling). Wens je dat Pidpa de betaling van je factuur automatisch regelt met je financiële instelling, dan vraag je hier een domiciliëring aan.

Uitstel of een afbetalingsplan kan je aanvragen via dit formulier. Na het invullen van dit formulier onderzoeken onze diensten of je in aanmerking komt voor een afbetalingsplan. Dit wordt niet automatisch toegestaan.

Een domiciliëring zorgt ervoor dat Pidpa de betaling van je factuur automatisch regelt met je financiële instelling kort na de vervaldatum van je factuur. Uiteraard kan dit ook voor elektronische facturen. Een domiciliëring aanvragen doe je hier.

Je kan je daarvoor inschrijven via jouw communicatievoorkeuren

Je e-mailadres voor elektronische facturatie kan je wijzigen via de link onderaan in je e-mail of via mijnPidpa.

Bemerkingen of vragen over je factuur kan je doorgeven via dit formulier

Ontdek makkelijk of er een lek is. Noteer ’s avonds je meterstand. Gebruik vanaf dan geen water meer. Staat de teller ’s morgens hoger? Dan heb je een lek. Vind je het lek niet of kun je het niet dichten? Schakel dan een loodgieter in. In dit filmpje ontdek je alles over de lektest.
 

Lekkage: hoge factuur?

Je kiest niet zelf voor een lek. En al zeker niet voor de hoge kosten. Indien er sprake is van een verborgen lek, kom je mogelijk in aanmerking voor een gunsttarief. Je moet dan wel eerst aan de voorwaarden voldoen volgens het Algemeen Waterverkoopreglement:

  • Je handelt als een goed huisvader: er mag dus geen kwaad opzet of bedrog in het spel zijn.
  • Je herstelt het lek.
  • Je kon de lekkage niet zien met het blote oog, het was dus een verborgen lek.
  • Je lekverlies moet minstens 100 m³ zijn of je lekverlies moet je gemiddelde jaarverbruik met minstens 50 % overschrijden. Het lekverlies wordt berekend door je totale verbruik te verminderen met je normale, gemiddelde verbruik.
  • Je bewijst dat er een lek was met de herstellingsfactuur. Of je laat onze medewerker de vaststelling doen.
  • Je volgde nauwgezet alle wettelijke en technische voorschriften waaraan de binneninstallatie moet voldoen. Met andere woorden, je hebt een conform keuringsbewijs.

Kun je alles afvinken? Dien dan, binnen zes maanden na de factuurdatum van de verbruiksfactuur, je dossier in met:

  • het lekdetectieverslag
  • de plaats van het lek
  • de herstellingsfactuur van de loodgieter
  • de huidige meterstand.

We evalueren je dossier. Misschien komt er nog een medewerker langs voor een extra controle. Aanvaarden we je dossier? Dan ontvang je een gunsttarief met minimum 50% korting op het lekverlies.

Dien je dossier hier in

Iedereen die water gebruikt van een private waterwinning betaalt een vergoeding voor het afvoeren en het zuiveren van het water. Wanneer je zelf je water zuivert met een IBA, kan je een ecologische vrijstelling krijgen.

Geef schriftelijk (brief of mail) je nieuwe adres door en het adres waar je vertrekt. Wij doen verder het nodige.

Hier vind je de informatie over het aangerekende verbruik. Ben je niet akkoord? Contacteer ons via ons contactformulier.

Je kan betalen op het rekeningnummer BE47 0963 1480 0080 met de gestructureerde mededeling die op je factuur staat. Factuur niet bij de hand? Hier vind je je openstaand saldo en gestructureerde mededeling.

Via mijnPidpa kan je nagaan of je afbetalingsplan nog actief is én kan je onmiddellijk de betaling uitvoeren. Indien het afbetalingsplan geschrapt werd, kan je ons contacteren.

Hier kan je nakijken of we jouw betaling hebben ontvangen. Staat het saldo nog open? Geef ons de details van je betaling hier even door, dan brengen we dit voor jou in orde!

Je kan op mijnPidpa een overzicht van je betalingen bekijken via 'Facturen en saldo'.

Start een nieuw contract op met de nieuwe gegevens.

Noteer de datum en de meterstand waarop je de wijziging wil laten ingaan. Je ontvangt van ons een bevestiging dat de overzetting in orde is.       

Wanneer de opzeg in orde is voor je oude adres, heb je recht op het sociaal tarief in je nieuwe woning.

Op je bevestiging kan je zien of je sociaal tarief in orde is. Staat dit er niet op, contacteer ons via ons contactformulier.

Geef het juist aantal gedomicilieerden door via ons contactformulier, wij passen dit onmiddellijk voor je aan.

Dit kan je niet telefonisch doorgeven. Ga naar de pagina 'Verhuizen' en kies voor contract opstarten of stopzetten.

 

Geef de gegevens van de syndicus door via ons contactformulier. Wij passen dit onmiddellijk voor je aan.

Bezorg ons het attest van verwerping via ons contactformulier.

Deze factuur moet je nog betalen.

Heb je je overnameformulier al aan Pidpa bezorgd? Je ontvangt van ons binnenkort een eindfactuur met een aanrekening tot aan de overnamedatum. De reeds ontvangen facturen brengen we vanzelfsprekend in mindering op jouw eindfactuur.

Heb je je verhuis nog niet aan ons doorgegeven? Breng dit zo snel mogelijk in orde via contract stopzetten

U maakt best een begroting op van de schade (inclusief foto’s, datum en adres van dit voorval,…) die u ons kan bezorgen via dis.schade@pidpa.be.  

Ook uw verzekeraar kan via dit mailadres met ons contact opnemen.